Our house, in the middle of the street.

Ik kom thuis. Thuis in ons nieuwe appartement, gevestigd in het centrum van Mauritius, in het centrum van Quatre Bornes. Aan de mainroad nog wel. Omringd door de drukke straat waar altijd leven is inclusief tientallen eettentjes waaruit we kunnen kiezen. Vol levendige, drukke geluiden. Maar wanneer je het raam sluit, je afstand neemt van het lawaai en de wereld zich binnen afspeelt. Door hetzelfde raam hebben we een uitzicht van een berg en iets verder weg spot ik zelfs de zee.
Thuis heeft nu een specifieke locatie. Maar ik kan het hier overal voelen. Ik ben hier thuis wanneer ik de idioot uit kan hangen met mijn vrienden. Wanneer ik de straat oploop en ik me geen vreemdeling voel. Wanneer er gelachen wordt om mijn grapjes, die niet per se grappig zijn. En ook wanneer ik mijn verhaal kan doen, als ik het nodig heb. Zelfs de ongemakken en enige lastige discussies zijn inbegrepen. Dat hoort er natuurlijk ook bij. Misschien een wat zweverig gezever allemaal, maar me thuis voelen voelt goed.
Het appartement waar ik naar verhuisd ben is groot en wat kaal want we zijn de eerste bewoners. Eigenlijk hou ik meer van een knusse woning, maar de aankleding doet er niet veel toe. Het gelach, vrienden, de slechte films, het goede eten en de dekens maken het knus en levendig genoeg.
Na de verhuizing maakte ik een kleine trip naar Réunion, waar Sakifo festival gehouden werd. Een 45 minuten durende vlucht, maar een wereld van verschil met Mauritius. De palmbomen en de hitte zijn hetzelfde, maar de prijzen en sfeer erg Europees. Ik heb genoten van de muziek, de sfeer en een gezonde portie idiootheid. Daarna was het weer tijd om terug te keren naar Mauritius.
Ook is Carlo voor 2,5 week op bezoek geweest. Mijn ervaring en bevindingen kunnen delen met iemand uit Nederland op deze manier was ik niet gewend. Gewoonlijk waren het verhalen, foto's en videogesprekken waarmee ik mijn ervaringen stuur naar daar. Zelfstandig dit land ontdekken en het mijne maken. Maar nu kon ik het echt aan iemand laten zien en het samen ervaren. We hebben enorm hard de toerist uitgehangen, met vrienden gefeest en ongepaste grappen gemaakt. Ik was zelfs in staat sommige gesprekken uit het Frans te vertalen. Die 2,5 week vloog natuurlijk voorbij. Over 2 weken komt mijn moeder op bezoek en ook daar kijk ik enorm naar uit. Ze weet natuurlijk allang dat ik mijn hart aan dit eiland verloren heb, maar ik kan niet wachten om het haar met eigen ogen te laten zien.
Een bijzondere interpretatie van een thuis vind ik in het kinderdorp. Huisjes waarin ieder 6 kinderen geplaatst zijn, die geen bloedverwanten zijn. Er wordt een thuis voor hen samen gecreëerd, waar ze zich veilig kunnen voelen en kunnen zijn wie ze zijn. Een prachtige organisatie waar ik nog altijd met veel liefde naar toe ga om een deel van uit te maken. Ik breng een beetje van mijn "cultuur" naar hen als ik pannenkoeken met ze bak en de moeder leer hoe Nederlands eten wordt klaargemaakt. Zij maakte een typische creoolse curry erbij, waardoor we een heerlijke mix van 2 gerechten eten, in onze pyjama's. Savonds wordt er nog gedanst en dan is het tijd om te slapen voor de kinderen. Ik keer weer huiswaarts met een volle maag en een grote glimlach. Iedere keer weer.
Sommigen zouden zeggen dat het hier allemaal op rolletjes loopt, zo vanzelfsprekend. Maar er zijn natuurlijk genoeg situaties dat het moeilijk kan zijn of dat ik me eenzaam kan voelen. Gelukkig heeft dat zeker niet de overhand en ondertussen heb ik mijn weg gebaand naar mijn thuis hier. Het kost energie, soms een portie moed en lef. Maar hier ben ik dan, en ik ben er verdomd blij mee.

Reacties

Reacties

Sandra

Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt daar

Marleen

Mooi verhaal Eva. Thuis is waar je je zo thuis voelt, en dat is goed! Moed en lef heb je hier ook voor nodig, maar je hebt inmiddels wel bewezen dat je dat hebt. Diepe buiging voor je???? Nog twee weken en dan komt Eus, wat zal dat een feest zijn. Enjoy!!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!