Its getting cold, eh!

4 weken lang heb ik gefeest, vakantie gevierd, belachelijk veel gelachen, gedaan alsof er niks veranderd was (want eigenlijk was dat ook het geval), haring, stroopwafels en kaas gegeten, gefietst, verhalen uitgewisseld, foto's gekeken, euro's aangeraakt (ook weleens uitgegeven), Nederlands geluld en m'n fijne vrienden en familie gezien. Waar ik allemaal zo hard van genoten heb. Want thuis blijft toch echt thuis, alles op z'n plek. En toen, toen was het weer tijd voor een vliegreis. De plannen waren snel gemaakt en de voorbereidingen ging minstens net zo snel.
Op naar Amerika, voor 6 dagen naar San Francisco. Nooit gedacht dat ik daar snel terecht zou komen, een land wat me eigenlijk niet echt trekt. Maar Canada -mijn volgende bestemming- is om de hoek, dus eigenlijk kon ik de kans niet laten schieten. En dat is maar goed ook, want je kunt lastig oordelen over iets wat je nog nooit ervaren hebt. Een vriendin uit Mauritius verbleef daar, ik zocht haar op. We hebben samen de stad beleefd en ook een klein beetje onveilig gemaakt. Met z'n 2en konden we dan over de stereotype Amerikaan praten, die dus echt bestaat. De "go big or go home" en24/7mentaliteit heerst er enorm. Mensen doen er alles aan om succesvol te worden, boven de rest uit te stijgen. Ik denk dat het gezond is om gedreven te zijn en passie te hebben, maar deze mensen leken naast hun werk verder geen leven te hebben. Een beetje een snobistische sfeer lijkt er te heersen. De stad zelf was erg vet; creatieve uitingen, unieke plekjes en mede door de heuvels heeft de stad een charme met een hoge fotogenieke factor. Na 6 dagen, net van mijn jetlag af, op naar de volgende.
Ik kom Savonds aan in Toronto, metropool met 2,6 miljoen inwoners, waar ongeveer 10% van de totale Canadese bevolking woont, waar ik vanaf de lucht duizenden lichtjes zie branden. Op weg van het vliegveld naar mijn hostfamilie zie ik weinig van de stad, iets waarin ik de daarop volgende dagen verandering in breng.
De familie waar ik woon bestaat uit vader, moeder plus 3 kinderen. 4, 6 en 9 jaar oud, waarvan de middelste een meisje en de 2 overige jongens. Ze bieden mij een plek om te verblijven en te eten (heel veel eten) en in ruil daarvoor bied ik hen mijn tijd/hulp in en rondom het huis, vooral met de kids. Het werk is best flexibel, ook al is er natuurlijk ook veel sprake van routine. Overige tijd besteed ik om de stad te verkennen, trips te maken en nieuwe mensen te leren kennen. Het bevalt me tot nu toe erg goed. Er is een fijne klik met de ouders en de kinderen zijn schatjes met boevenstreken.
Ondertussen heb ik in een stroomversnelling de Canadese cultuur meegemaakt; wasberen gezien, restjes van thanksgiving meegemaakt, voorbereidingen getroffen voor Halloween, Maple syrup standaard in m'n yoghurt, pumpkin pie en meatloaf gegeten, een ijshockey wedstrijd meegemaakt, Tim Hortons bijna in mijn dagelijkse routine, prachtige meren gezien, hockey spelers in m'n hoofd, de Blue Jays aangemoedigd, 5 uur aan een stuk gereden en nog steeds in dezelfde provincie uitkomen, Trudeau aanboden, Trump mee helpen uitschelden, honderden "sorry's" gehoord en het woord "eh" in mijn vocabulaire opgenomen. En ik ben er nog maar net. Even ademhalen. Hoe moest dat ook al weer?
Ohja even voor de nieuwsgierigen onder ons: het Canadees geld is inderdaad in de kleuren van de regenboog en als je over de Maple leaf krast, ruikt het naar Maple syrup (zonder grappen). Ze hebben ook melk in een zak. En hoogst waarschijnlijk bestaan ook die beren in geruite blousen, die sorry zeggen tegen hun vers gevangen zalm. Wat een land.
Veel liefs!

Reacties

Reacties

Iris

Lekker eef! Enjoy! Xxx

Perle

Heuuuuj lekker reisverhaal. Jaloers!!

Marleen

Wát een tegenstelling met Mauritius Eva, maar wel erg leuk weer. Wat maak je toch veel mee in een jaar! Het was ook zo leuk om je tijdens die 4 weken feesten te zien, ik heb daar erg van genoten. Net als nu van je reisverslag. Enjoy! En blijf vooral foto's op fb zetten. Megaknuffel, x, Marleen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!